پایان قهر سه ساله پدر و دختر در برنامه تلویزیونی دمتون گرم «لاک‌پشت و حلزون» از چهارشنبه (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) روی پرده می‌رود+ پوستر نظر کاربران درباره فصل اول سریال وحشی چیست؟ فیلم سینمایی «تکاب» تابستان ۱۴۰۴ اکران می‌شود زهره حاتمی، داستان‌نویس پیشکسوت، درگذشت + علت فوت نمایش ۴ فیلم کمدی در شبکه نمایش + زمان پخش سریال خارجی «باج» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش نرگس آبیار رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم‌های بشردوستانه TRT شد صدور پروانه ساخت برای سام قریبیان و سعید سهیلی اولین اطلاعات از فصل دوم سریال «وحشی» + تعداد قسمت‌های فصل جدید درباره «شاپور قریب»؛ کارگردان جریان‌ساز سینمای اجتماعی ایران هم‌زمان با سالروز درگذشتش تغییر شکل عجیب کریستین بیل برای فیلم «مدِن»+ عکس خودنمایی مدیران، آفت برگزاری جشنواره‌های هنری است نگاهی به بازار نشر در هفته گذشته (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) | «صاد»، حرف تازه سعید تشکری «پدر، مادر، خواهر، برادر» جیم جارموش در راه جشنواره ونیز اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره هنری زنان و خانواده را بشناسید فیلم کوتاه راننده تاکسی در راه بلغارستان آمار فروش سینما‌های کشور در هفته گذشته (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) | گیشه در تسخیر «صددام»
سرخط خبرها

مرگ پیش از مردگی | درنگی در افق رسانه‌ای و رسانایی نادر طالب‌زاده

  • کد خبر: ۱۰۶۷۲۲
  • ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
مرگ پیش از مردگی | درنگی در افق رسانه‌ای و رسانایی نادر طالب‌زاده
محمدجواد میری - فعال فرهنگی و رسانه‌ای

نادر طالب‌زاده، دانش‌آموخته سینما از کالیفرنیا و دبیر همایش‌های بین‌المللی ضدآمریکایی افق نو! این ترکیب متناقض‌نما در واقع نشانی بود از افق‌گشایی یک روح جستجوگر و آزاده. برای همین بود که طالب‌زاده، نماد جستن و یافتن شده بود و مصداق «از تو حرکت، از خدا برکت».

این میان، هنر بزرگ طالب‌زاده، وقف کردن خود بلکه گذشتن از خود برای آرمان‌هایش بود؛ جلوه‌ای کوچک از مردن پیش از مردن. موتوا قبل ان تموتوا... از میان برخاستن برای دیده شدن دیگران. بر این اساس، قوت اصلی او، نه رسانه‌ای بودن به‌معنای متعارف، که رسانه شدن برای حرف حق و اهل حقیقت بود.

پس دغدغه طالب‌زاده بزرگ کردن خودش نبود، بزرگ‌داشتن آزادگان جهان و بزرگ شدن رویش‌های انقلابی بود. یک جلوه این دغدغه‌مندی، سال‌ها حضور و کمک خالصانه او در جشنواره عمار و ایستادن در کنار مستندسازان جوان بود. جلوه دیگر، گردهم‌آوردن متفکران و منتقدان حُرّ غربی بر محور به چالش کشیدن آمریکا و اسرائیل زیر پرچم «افق نو» بود.

سال‌ها برنامه‌سازی او در تلویزیون و سخن گفتن از «راز»های «عصر» نوین جهان نیز چیزی جز آواربرداری از حرف‌ها و آدم‌هایی که همیشه قربانی مشهورات و ملاحظات و غفلت‌ها بودند، نبود. پیگیری متواضعانه و بی ملاحظه موضوعات انتقادی، برنامه‌سازی‌های او را به پیشران و سرمشق تولیدکنندگان انقلابی رسانه‌ در دهه اخیر تبدیل کرده بود.

هرچند ناچار بود برای این خط‌شکنی، مدام به موضوعات جدیدی سرک بکشد که لزوما به برند رسانه‌ای شخصی او ربط نداشت. بنابراین طالب‌زاده برای افق‌گشایی در موضوعات رسانه‌ای، مدام روی مین‌های جدیدی می‌رفت که از دید محافظه‌کارانه هر یک می‌توانست برای او مخاطره‌ای جدی بیافریند. اما او اهل مخاطره بود، نه محافظه‌کاری. او نه جانباز جزیره مجنون، که مجنونانه جان‌باز ابلاغ حقیقت به وجدان‌های بیدار بود. روحش شاد و راهش هماره گشاده باد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->